ШУКАЙ!

Київський грамофон
Kyiv Gramophone

UA
EN
Київський грамофон
Наприкінці XIX — на початку XX століття в Києві працював великий магазин «Депо музичних інструментів Г.І.Їндржишека» зі своїми майстернями з ремонту та виготовлення музичних інструментів.

У 1902 році в магазині відкрився нотний відділ, а з 1903 там почали продавати грамофони та грамплатівки.

У 1909 році до Києва з Петербурга прибув голова невеликої німецької торгової фірми «Інтернаціональ Екстра-Рекорд» Ернест Гессе.

Гессе разом із власником музичного «Депо» «російським чехом» Генріхом Ігнатієвичем Їндржишеком відкрили на Хрещатику студію звукозапису.

Воскові матриці, зроблені київським відділенням «Інтернаціональ Екстра-Рекорд», негайно вирушали в Берлін, де було розташоване виробництво грамплатівок.

Транспортні витрати підприємства були великі, а попит на платівки значно перевищував пропозицію, виконання замовлень затримувалося, тому компаньйони вирішили побудувати фабрику грамплатівок у Києві.

Було вибрано місце на Шулявці, де в той час розміщувалась велика колонія чеських іммігрантів і багато хто з них працював на заводі Гретера і Криванека (нині завод «Більшовик»).

2 липня 1910 р. Їндржишек звернувся за дозволом на будівництво фабрики, і 24 вересня його було отримано. Фундамент фабрики урочисто закладений за адресою Друга Дачна лінія, №5 (нині вул.Смоленська, №31-33).
Архітектори будівлі фабрики — Філіп Краус і Бедрих Кораб.

У фундамент заклали скляну посудину із запечатаним в неї листом Їндржишека до нащадків, при перебудові будівлі в 1965 або 1966 році цей лист було знайдено.

До червня 1911 року головний корпус був майже готовий, нова фабрика зареєстрована під назвою «Екстрафон».

У ніч на 8 (за іншим джерелом 12) червня сталася пожежа, яка завдала збитків на суму близько 150 000 рублів, була знищена значна частина звукозаписів.

Вважається, що після цього випадку Е.Гессе втратив інтерес до підприємства і продав майно, що вціліло, Їндржишеку, проте відомі архівні документи, згідно з якими компаньйони продовжували володіти акціонерним капіталом порівну. Фабрика не була застрахована, оскільки адміністративно перебувала за межами Києва, до того ж страхові компанії відмовлялися страхувати вогненебезпечне підприємство. Їндржишек вклав у справу ще 50 000 рублів і відновив роботи з обладнання фабрики. Ще однією перешкодою для відкриття виробництва стало звернення до влади власників шулявських дач — вони боялися нових пожеж і просили закрити підприємство. Попри це в жовтні було отримано дозвіл на продовження будівництва з умовою обладнання фабрики паровими котлами, а потім нафтовими двигунами для зменшення забруднення повітря.

Наприкінці 1911 року в «Депо музичних інструментів» відбувся перший розпродаж грамплатівок, виготовлених на фабриці «Екстрафон» з уцілілих після пожежі матриць «Інтернаціональ Екстра-Рекорд». Перші платівки діаметром 25 см продавалися за ціною 1 рубль, а односторонні діаметром 28 см — по 50 копійок.

Одночасно почали випуск рекламного журналу «Платівка», а незабаром при фабриці відкрилася власна студія звукозапису.





Kyiv Gramophone
At the end of the 19th – at the beginning of the 20th century in Kyiv there was a big
store "Depot of musical instruments" owned by J.J.Yindrzhyshek. The store had its
own musical instruments repairing shop as well as a workshop for making those
musical instruments.

In 1902 they opened a note department and since 1903 the shop started selling
gramophones and records.

In 1909 a head of a small German trading firm "International Extra-Record" Ernest
Hesse arrived in Kyiv.

Hesse along with the Russian Czech Yindrzhyshek, owner of the musical store
"Depot", opened a recording studio on Khreshchatyk Vulytsia.

Wax molds made by Kyiv department of "International Extra-Record" were
immediately sent to Berlin, where the production of records was located.

Transportation expenses of the enterprise were big, at the same time the demand for
records significantly was overtaking the supply. As a result the fulfillment of the
orders was constantly delayed so eventually partners decided to build a vinyl factory
in Kyiv.

They chose a place in Shuliavka area, which at that time was the residence of a big
Czech immigrants' colony many of whom were working at Hreter and Kryvaneka
factory (at present "Bilshovyk" factory).

On the 2 nd of July Yindrzhyshek asked for permission to build a factory. On 24 th of
September he received it. The foundation of the factory was laid festively at 5 Druha
Dachna liniia (at present 31-33 Smolenska Vulytsia).

The architects of the factory - Filip Kraus and Bedrykh Korab.
They put a glass vessel into the foundation of the factory containing a sealed letter
written by Yindrzhyshek to his descendants.

That letter was found in 1965 or 1966 during the reconstruction of the building.
The main building was almost ready before June 1991. A new factory was registered
under the name "Ekstrafon".

In the early hours of 8 th of June (according to a different source the 12 th ) the building
caught on fire. The disaster inflicted losses on the sum of 150 000 roubles. A
considerable part of records was destroyed.

It is thought that after that case Hesse lost interest in the enterprise and sold the intact
property to Yindrzhyshek. Yet according to some archive documents the partners
kept holding joint-stock capital in equal parts.

The factory was not insured because administratively it was located outside Kyiv.
Moreover, insurance companies refused to insure a fire-prone enterprise.
Yindrzhyshek invested additional 50 000 roubles into the business and resumed
equipping the factory.

Another hindrance for opening the enterprise was an appeal to the authority on behalf
of the owners of summer houses. They were afraid of new fires and demanded to
close the enterprise.

In spite of this, in October, Yindrzhyshek received the permission to continue the
construction but on the condition that he would equip the factory with steam boilers
and later on with oil engines in order to decrease air pollution.

At the end of 1911 in "Depot of musical instruments" there was the first sale of vinyl
records made at "Ekstrafon" factory using mother records of "International Extra-
Record" that remained intact after the fire. The first vinyl records 25cm in diameter
were sold for 1 rouble and single-sided vinyl records 28cm in diameter cost you 50
kopecks.

At the same time they started issuing an advertising magazine "Plativka" and after a
while even opened their own Recording Studio on the territory of factory.
легенда
Увімкни мене – почуєш київський гімн.
Switch me on and you will hear Kyiv anthem.
Шукай бронзовий грамофон в Києві на вулиці Рогнідинскькій, 2, біля старокиївської ресторації "Первак".

Музика, яка використовується у грамофоні:
«Як тебе не любити, Києве мій» (Києве мій).

©ТОВ «УМИГ МЬЮЗІК», автори Шамо И.Н., Луценко Д.Е.


Над скульптуркою працювали: The sculpture was made by:
Юлія Бевзенко
Yulia Bevzenko
Менеджер Києва
Manager of Kyiv
Старокиївська ресторація "Первак"
Pervak
Старокиївська ресторація
Restaurant
Дарина Вовк
Daryna Vovk
Скульптор
Sculptor
«ШУКАЙ!» - це київські символи у вигляді бронзових міні-скульптурок.
«SHUKAI!» - is about small sculptures which represent Kyiv.
Made on
Tilda